Shout Box!

Shout

Vivie Otto a.k.a Wedzz

Share any things about my lifestyle, sweet memory and my feelings. All just for my beloved friends. See my Profile


About Me

Just ordinary gurl without superpower and born in Kelantan. Just simple lifestyle and happy go lucky... trying to be good muslimah.. well, now studying at MMU malacca.. that's all.. hehe


Social Web

  • RSS
  • Facebook
  • HOME
About

Yahoo! Messenger with Vivie

Chat!

Vivie Otto

a.k.a Wedzz

Salam Warahmatullah..


Special for the person i which is my idol, my everything~ I love u so much!! Love u! love u!!

**loves~
Dia,
Insan yang pertama yang Vivie sayang..
Yang selalu dekat.
Memahami Kemahuan diri.


DIa,
Insan Pertama yang Beri harapan.
Sinar yang xpernah padam..
Terus bersinar selamanya..


Dia,
Kata-katanya penuh hikmah...
Kelembutan menjadi menjadi senjata utama,
Ketegasannya membuat diri tidak lalai,


SenyumanNya,
membuat diri rindu.
Kasih SayangNya..tidak berbelah bagi..


Dia, 
Kebanggaan Kami ber-5..
Menjadi tulang belakang kami..


DIA~ 
Adalah IDOLA kami..
Pendukung semangat kami,
PEnasihat, GURU,IBU, UMMI dan segala-galanya Buat Kami..


UMMI,
Selamat Ulang Tahun,
Doa kami xpernah lekang untukmu..
Jutaan dan 'infinity' TERIMA KASIH.. 


Sayang UMMI!
Coretan Putri cilikMu,**perasan   /wuu      


UMMI,wit beloved ABAH..   

                      









**JASAMU DIKENANG,UMMI~!


 ~*24/june /2011*~
~*Hanya Untuk Ummi*~
~*Lot's Of Love & HUG*~
~*MISS u muah2!!*~
/kiss



Assalamualaikum..../hi
/please.... dan mata pun terbuka. Lantaran bunyi alarm dari telefon bimbit dengan kalimah Lailahaillallah.
Alhamdulillah. Masih punya umur yang panjang. Bingkas bangkit. Kekasih telah lama menanti.
Usai Subuh yang singkat, ku duduk di atas sejadah usang, sejadah peninggalan arwah. Hanya itu saja yang tinggal.
Tatkala bibir melafaz taubat, istighfar yang panjang..
Air mata: Kau benar menyesal?
Aku: Ya. Aku menyesal.
Air mata: Apa yang kau kesalkan?
Aku: Banyak. Begitu banyak yang patut aku kesalkan. Kealpaan. Kesombongan. Kelekaan. Ah, begitu banyak untuk aku senaraikan satu persatu.
Air mata: Maka, mengapa tidak kau titiskan aku? Sudah lama kau tidak menangis, bukan?
Aku: Ya. (Perlahan. Dada menahan sebak.)
Air mata: Kau tak mahu menangis?
Aku: Bukan. Bukan aku tak mahu.:(
Air mata: Jadi? Apa kau tunggu lagi? Aku sudah lama tersimpan. Aku sudah lama menanti. Mengapa tiada setitis pun yang keluar? Atau kau hanya pura-pura kesal? 
Aku: Tidak! Aku bukan berpura-pura. Sungguh, aku manusia yang banyak dosa. Aku tahu.
Air mata: Nah. Buktikan.
Aku: ... (Termenung) Aku... aku tak mampu. Kesedihan itu tidak menyelubungiku. Ia sudah hilang.
Air mata: Oh, alangkah ruginya. Kau tahu bukan, andai setitis aku mengalir di pipi itu mahupun basah hanya sehelai bulu mata mu, dosa mu terhapus. 
Aku: (Terus tertunduk malu. Apakah yang menghantui aku? Tangisan. Aku sudah tak mampu.)
Air mata: (terus menyambung bicara..) Apakah kau sudah sombong?? Kau sudah senang. Kau tidak lagi dibelenggu kesempitan. Kau kacang lupakan kulit??
Aku: Tidak!! Bukan!! (Meronta, menafi)
Air mata: Biarkanlah aku mengalir.
"Tangisilah dosamu sepanjang masa dengan bersungguh-sungguh, sesungguhnya tangisan meringankan kesedihan.Jangan engkau lupa dosamu dalam kitab dan besarnya, sesungguhnya dosa-dosa meliputi manusia"
Air mata: Ah! Aku kecewa. Aku tahu kau telah lupa. Kau merasa nikmat dan bahagia?? Kau merasa sombong!! Kau sangka kau tidak berdosa!! Hati kau keras!! Ego!!
"Sesiapa yang takutkan Allah s.w.t maka perbanyakkanlah air mata dalam khalwat Semoga ianya setelah ingatan dan tangisan, air mata ditukarkan dengan kebaikan." 

Air mata: Sudahlah. Kau menangis cuma bila kau kecewa. Kau menangis cuma bila kau buntu.Kau menangis cuma bila kau merasa tak punya apa-apa. Kau lupa Sang Pencipta!!
Aku: .bukan..(perlahan. Bibir terkunci. Hati sayu. Mahu lari.) Mengapakah ia tak mahu mengalir? Itu aku tak punya jawapan. Aku tak tahu! Sunguh, aku tak tahu!
Air mata: Ah, aku benar-benar kecewa. Jangan kau beri alasan. Manusia memang begitu.
"Aku mahukan air mataku sebagai lautan yang menumpahkan air, dari mataku atas apa yang telah luput dari zamanku.
Sebagai penyesalan daripadaku bagi kelemahan atas ketakutan, yang tidak diperolehi kesedihan melainkan belenggu ketakutan.
Demi Allah sekiranya sah tetapnya kesedihan, tidaklah aku mendapati melainkan tidur dalam kesedihan.
Alangkah baiknya mataku pada seluruh anggota, menangis atasku dengan mata yang tidak mengantuk."
Matahari mula menampakkan muka. Hari sudah terang. Aku bangkit meninggalkan sejadah usang, tanpa air mata. Kesal.

~*Tiada air mata yang menenangka kecuali air mata taubat*~
~*lot's of lavender's love*~
~*gambatte*~
~*air mata boleh bersihkan mata dari kotoran..begitu juga hati! *~

Assalamualaikum..


dear lavvy,


Masa menaip ni..sangat takut, celaru.. Adakah ini salah satu ujian dariMu ya Rabb?? Ujian kecil ini..Jangan Menangis Vivie. ketakutan  itu akan mengajar kita untuk lebih berani masa hadapan...berkata tentang tangisan.../no






 Ibnu Qayyim menyatakan terdapat  10 Jenis Tangisan:

· Menangis kerana terlalu sedih.
· Menangis kerana terasa hina dan lemah
· Menangis untuk mendapat belas kasihan orang
· Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis
· Menangis orang munafik - pura-pura menangis
· Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati
· Menangis kerana rasa takut
· Menangis kerana cinta
· Menangis kerana gembira
· Menangis kerana menghadapi penderitaan.

"..Dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (AnNajm : 43)

Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan tangisan, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumbernya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil, namun ia tidak pernah kering, ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Sepertilah sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti? Jika air mata itu ditampung banjirlah dunia ini..
Tangisan dapat memadamkan api neraka..**benarkah? 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rasulullah saw bersabda: 
"Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tidak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Air mata yang tiada di tuntut:
· Janganlah menangis kalau tidak tercapai cita-cita. Bukankah Tuhan yang telah menentukannya.
· Janganlah menangis kerana cinta tidak berbalas, mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan  tetapkan.
· Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan.
· Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah buat amalan.

Dari itu...?
Simpanlah air mata-air mata tangisan itu semua buat bekalan untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang telah melanda diri, segala dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah S.W.T.
Serulah air mata itu dari persembunyiannya di balik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.

me is sad!

~~**~~
~*lot's of lavender's love*~
~*ingin menceritakan sesuatu tapi xterluah*~
~*ingin berkongsi, tapi celaru*~
~*give me a shoulder*~
~*but i cant!*~
~*/sob2*~
~~**~~


Salam Dear LAvvy!

**love u all!!


Tengah bosan susun jadual kelas, pergh! /no clash dan tetap clash jadual. Bukak beberapa tab..Surf for information. pastu jumpa pasal ni! TAKE NOTE ALL!! menjadi kebiasaan student sekarang..mengadap laptop..internet...berjam2..**memang x ingat dunia beb! /woah. Macam Yang Vivie buat sekarang ni...Nak buat kerja xsampai 5 minit..benda sampingan yang berjam-jam. Ni..Jum baca ni~ /study

Alkisah nya begini~

Seorang penyanyi popular tanah seberang terlantar di hospital berhari-hari akibat tabiat kerja menghadap komputer riba sekurang-kurangnya 6 jam sehari, selain berkurung dalam studio rakaman. Walaupun dibenarkan pulang, pelantun vokal wanita itu masih perlu menjalani rawatan fisioterapi setiap dua minggu. Serangan penyakit saraf kepada penyanyi awal 20-an itu ialah kes normal bagi remaja-remaja era digital kini./haih

Walaupun pengeluar komputer mendakwa bahawa  teknologi paparan cecair kristal (LCD) bebas daripada sebarang kesan radiasi, masih tiada penyelidikan berskala besar yang dapat menyokong dakwaan itu. Namun, perkara yang pasti ialah apabila seseorang berada dalam kedudukan tertentu dalam tempoh yang lama menghadap sesuatu benda, maka postur tubuh orang berkenaan mungkin menjadi kaku dan sistem pengaliran darah menghadapi masalah. Sistem saraf juga dipaksa untuk pegun secara berterusan.

Dari sudut psikologi pula, tumpuan berlebihan terhadap sesuatu ialah satu bentuk gangguan manomania. Seseorang yang merelakan dirinya menjadi hamba sesuatu gajet, misalnya komputer sebenarnya sedang menderita penyakit manomania, serta perlu dirujuk kepada pakar sakit jiwa. Tingkah laku pesakit sudah tidak lagi normal, bahkan ciri antisosial yang ditunjukkan makin ketara./omg

Selain komputer, peranti mudah alih yang paling meluas digunakan oleh remaja ialah telefon bimbit. Remaja akan mencari jalan untuk memiliki set tercanggih dengan pelbagai ciri aplikasi terkini yang akan dijadikan tema perbualan dengan rakan-rakan yang terkena penyakit yang sama. Maka, jumlah waktu yang diperuntukkan bagi melayan segala aplikasi telefon bimbit sangatlah panjang hingga terbawa-bawa ke bilik tidur.**macam kene je!/huhu

Beberapa kajian mendapati bahawa gelombang magnetik yang dikeluarkan oleh set telefon bimbit boleh mendatangkan risiko barah otak. Selain itu, kebiasaan menyimpan telefon bimbit dalam kocek seluar dikatakan bakal menjejaskan kesuburan dan sistem reproduksi seseorang. Walaupun tidak diaktifkan, jika telefon bimbit diletakkan di dalam kocek baju pula, dikhuatiri mempengaruhi kesihatan jantung pemiliknya./hah **tidak2!

Jika dibangkitkan soal risiko gajet digital itu, kebanyakan remaja hanya tersenyum sinis dan enggan ambil pusing. Bagi mereka, pengkaji dan persatuan-persatuan pengguna yang membuat bising hanyalah menzahirkan perasaan cemburu dan dengki terhadap gaya hidup remaja semasa. Kalau hendak kena penyakit, seribu macam punca dan sebab lain boleh disebut./heh

Sama ada setuju atau tidak, sesuatu yang diambil atau digunakan secara berlebihan tentulah tidak baik. Pembaziran waktu untuk tujuan-tujuan yang tidak produktif tentulah merugikan remaja yang sepatutnya memperuntukkan masa untuk kemajuan diri. Jika asyik melayan gajet digital, seseorang remaja mungkin tidak menyedari bahawa dirinya telah dieksploitasi oleh saudagar kapitalis, penaja kejahatan dan amalan songsang../warning

Moga perkongsiaan ini memberi manfaat kepada semua!! /bye


**meh2 laptop baru ni

~~**~~
~*Lot's of lavender's love*~
~*Sharing is caring*~
~*Article dari sumber boleh dipercayai*~
~*Kepenatan*~
~~**~~

Salam..

/study

Maju lagi kehadapan~ **ade ke orang maju kebelakang?? oit! shh! /angry Sem baru akan bermula dalam beberapa hari lagi. Satu fasa perubahan akan bermula di sini...Belajar untuk mengawal diri bila berada dalam tekanan...**moga dipermudah.. 


Tergolek-golek menunggu result keluar~ **tara! /omg mendapat call dari member~ result dah keluar!!! /err **cemano ni cemano ni~/omg2 cool2.. internet problem di teratak dahlia~**cheewah! teratak tu~ xdapat tahan perasaan nak tau result..mintak si penelefon check...haha! /haha. Bila dah tau, diam2 sudah...Alhamdulillah. pass! ok la tu. 


Masa untuk fikirkan masa depan..Sem baru... Ape yang penting~ kuatkan semangat. **tapii~ i'll have big prob if..i'm stress.. **please no! harap dapat kawal diri walaupun agak susah disitu! :p Sem lepas result ok2.. sem baru ni? haih~ risau den! Gambatte! Semuanya bermula dari diri sendiri bukan? yes! **i wish i wish~/please




~*Lot's of lavender's love*~
~*Mujahadah itu tidak mudah!*~
~*Ingin menjadi BERLIAN!*~

Popular Posts

Followers